درمان شناختی رفتاری cbt

درمان شناختی رفتاری cbt

درمان شناختی رفتاری cbt چیست؟

درمان شناختی رفتاری یکی از پرکاربردترین رویکردهای مشاوره و روان درمانی است.
درمان شناختی رفتاری (CBT) یک روان درمانی است که در بیش از 2000 مطالعه تحقیقی موثر بوده است. این یک روان درمانی حساس به زمان ، ساختارمند و مبتنی بر زمان است که به افراد کمک می کند اهدافی را که برایشان مهمتر است شناسایی کرده و بر موانعی که بر سر راه قرار می گیرند ، فائق آیند. CBT به افراد کمک می کند تا بهتر شوند و بهتر بمانند.

  درمان شناختی رفتاری

۱.یک رویکرد ساختارمند است.آموزش دادن و یادگیری آن آسان است
۲ .کل فرایند مداخله از ابتدا تا انتها ساختارمند است.مثال اگر ۸ جلسه باشد هر جلسه ساختار مشخصی دارد.

” رفتار درمانی شناختی” یا CBT  

ا ین یک روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار است:

  • در مرحله اول روان درمانگر تلاش در دریافت طرز تفکر بیمار نسبت به خود پیرامون اطراف و دیگران دارد.
  • در مرحله دوم سعی می نماید مسائل ومشکلاتی که موجب تولید اختلالات روانی در فرد گردیده است را پیدا نماید.

“رفتار درمانی شناختی”به شما کمک می کند تا به گونه دیگری اندیشیده ودرنتیجه این طرز تفکرجدید شما میتوانید با رفتارهای سالم ترو درست تری در برابرحوادث ناخواسته وناگوار پیرامونتان برخورد نمائید.

برخلاف سایر روشهای گفتار درمانی  که روان درمانگر درپی شناسائی و ریشه یابی علل رفتارهای نامناسب مراجع خود در برابر ناملایمات وحوادث زندگی است تابه او کمک کند , در “رفتار درمانیشناختی” روان درمانگر فقط برمشکلات زمان حال ( اینجا و اکنون) وانچه موجب ناراحتی و اضطراب درفرد بیمار گردیده است تکیه می کند.

چرخه تجربه در درمان شناختی رفتاری

– رویکرد CBT به ما کمک می کند اصول راجرزی را در عمل، عملیاتی و پیاده کنیم تا از طریق آن بتوانیم مراجع را بفهمیم.
– سی بی تی ابزاری دارد به نام چرخه تجربه: شخصیت هر انسانی محصول تجریههای اوست. اگر میخواهید شخصیت هرانسانی را عمیقاً بفهمیم باید تجربه های اورا عمیقاً بفهمید.
– آنهایی که فراوانی تجربه های مثبت آنها به فراوانی تجربه های منفی شان میچربد به سمت سلامتی میروند و برعکس به سمت بیماری میروند.

خطاهای شناختی 11 گانه

امروزه بسیاری از افراد در سیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر منطقی و صحیح، ناخواسته دچار خطای شناختی می شوند. عدم اطالع از خطاهای شناختی ورطه ای بسیار خطرناک و سهمگین می داند. شاید بسیاری از گرفتاری های مردم ما به دلیل آلوده بودن افکار ما به این نوع خطاها باشد. به نظر میرسد افسردگی، بی قراری، رقابتهای ناصحیح،خشونت، پرخاشگری و بسیاری از رفتارهای غیر عادی ما بی ارتباط با خطاهای شناختی نباشند.


CBT بر اساس مدل شناختی است:

شیوه ای که افراد یک موقعیت را درک می کنند ، بیش از خود موقعیت با واکنش آنها ارتباط دارد.یکی از بخشهای مهم CBT این است که به مراجعان کمک کنیم بفهمند که بیشتر از زندگی چه می خواهند و به سمت دستیابی به چشم انداز خود حرکت کنند. آنها مهارت های تغییر تفکر و رفتار را برای دستیابی به بهبودی پایدار در خلق و خو و عملکرد و احساس رفاه می آموزند.

تکنیک هایی مورد استفاده در درمان شناختی رفتاری cbt

CBT از انواع تکنیک های شناختی و رفتاری استفاده می کند ، اما با استفاده از این استراتژی ها تعریف نشده است.  مواردی که در دروه ی تربیت درمانگرسی بی تی به آنها اشاره می شود: به اختلالات شخصیت و روان درمانی سایکودینامیک می باشد. ما بسیاری از مشکلات را حل می کنیم و از بسیاری از روشهای روان درمانی وام می گیریم که به شرح زیر می باشند:

  1. رفتار درمانی دیالکتیکی
  2. درمان پذیرش و تعهد
  3. درمان گشتالت
  4. درمان متمرکز بر شفقت
  5. ذهن آگاهی
  6. درمان متمرکز بر راه حل
  7. مصاحبه انگیزشی
  8. روانشناسی مثبت نگر
  9. روان درمانی بین فردی

شرایط کلیدی:

فرمول شناختی – باورها و استراتژی های رفتاری که یک اختلال خاص را مشخص می کند
مفهوم سازی – درک تک تک مراجعان و باورها یا الگوهای رفتاری خاص آنها
مدل شناختی – روشی که افراد یک موقعیت را درک می کنند بیشتر از خود موقعیت با واکنش آنها در ارتباط است
افکار خودکار – ایده ای که به نظر می رسد در ذهن شما ظاهر می شود.

دوره درمان شناختی رفتاری (CBT)

امکان آموزش در این زمینه ها از طریق کارگاه های آموزشی و فعالیت های توسعه حرفه ای وجود دارد. دوره آموزشی تربیت درمانگر  شناختی رفتاری ( CBT ) گروه آموزشی روان کارگاه  این موضوعات را پوشش می دهند. دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره ،مددکاری و پزشکی مجاز به شرکت در این دوره هستند.

مدرس این دوره ارزشمند جناب آقای دکتر یعقوب شفیعی فرد هستند

Tags: مقالات

مقالات مشابه