طرحواره درمانی (ذهنیت طرحواره ای)

طرحواره درمانی چیست

طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره ها الگوها و چارچوبی برای نحوه نگرش ما به جهان هستند

نکات کلیدی نظریه طرحواره
– نظریه طرحواره شاخه ای از علوم شناختی است که بر نحوه سازماندهی دانش و هدایت درک و عمل توسط مغز تمرکز دارد.
– طرحواره ها پویا هستند و بر اساس اطلاعات و تجربیات جدید می توانند تغییر کنند.
– طرحواره ها دانش  (حقایق) و  (چگونگی) را ذخیره می کنند و بر تفسیر ما از اطلاعات جدید تأثیر می گذارند.

خلاصه نظریه طرحواره
نظریه طرحواره به این موضوع می پردازد که چگونه مغز دانش را ساختار می دهد و درک و عمل را هدایت می کند. طرحواره ها واحدهای سازماندهی شده ای از دانش هستند که مبتنی بر تجربیات گذشته بوده و دائماً در حال تکامل هستند. آنها نحوه تفسیر اطلاعات جدید را راهنمایی می کنند و می توانند تأثیر قدرتمندی بر تفکر ما داشته باشند. طرحواره ها هم دانش اعلامی (حقایق) و هم دانش رویه ای (چگونگی) را ذخیره می کنند و می توان آنها را حاوی شکاف ها و مقادیر در نظر گرفت. طرحواره‌ها همچنین به نویسندگان و سخنرانان اجازه می‌دهند تا در مورد آنچه خواننده یا شنونده قبلاً می‌دانند، مفروضاتی ایجاد کنند.

از محققان بزرگ در زمینه نظریه طرحواره می توان به F.C. بارتلت، ژان پیاژه، دیوید روملهارت و راجر شانک. بارتلت اولین کسی بود که به طور گسترده در مورد طرحواره ها، به ویژه در حافظه رویه ای نوشت. پیاژه یک نظریه رشد شناختی را توسعه داد که شامل طرحواره ها بود و بر نقش آنها در جذب و تطبیق اطلاعات جدید تأکید داشت. روملهارت ایده گرامر زیربنایی داستان ها را مطرح کرد، در حالی که شانک و آبلسون پیشنهاد کردند که انسان ها دستور زبانی را برای دانش رویه ای در قالب متن هایی برای رویدادهای رایج ایجاد کنند. بروئر و ترینز آزمایشی را انجام دادند که نشان داد چگونه طرحواره ها می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند، و آزمودنی ها چیزهایی را مشاهده کردند که در دفتر وجود نداشتند. آلبا و هاشر چهار راه را پیشنهاد کردند که طرحواره ها می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند، از جمله هدایت توجه و کمک به تفسیر اطلاعات جدید.

نظریه طرحواره مفاهیمی برای درک جنبه های مختلف رشد انسانی دارد. طرحواره خود دانشی است که ما درباره خودمان جمع آوری می کنیم و بر رفتار ما نسبت به دیگران و انگیزه هایمان تأثیر می گذارد. طرحواره خود در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد، و به طور کلی طرحواره ها در بزرگسالی به رشد خود ادامه می دهند، زیرا افراد با موقعیت های جدید روبرو می شوند و باید دانش جدید را جذب کنند. نظریه طرحواره همچنین اهمیت دانش قبلی را در یادگیری برجسته می‌کند و استفاده از ابزارهایی مانند سازمان‌دهنده‌های پیشرفته و کمک‌های حافظه برای پل زدن دانش جدید با طرحواره‌های موجود را پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این، نظریه طرحواره توضیح می دهد که چگونه افراد بر اساس تجربیات و ویژگی های فرهنگی خود طرحواره های جنسیتی را ایجاد می کنند و چگونه طرحواره ها می توانند درک فرهنگی را شکل دهند.

به طور خلاصه، نظریه طرحواره بینشی در مورد چگونگی ساختار مغز دانش و هدایت درک و اعمال ما ارائه می دهد. طرحواره ها پویا هستند و می توانند بر اساس اطلاعات و تجربیات جدید تغییر کنند. آنها دانش اعلامی و رویه ای را ذخیره می کنند و نقش مهمی در تفسیر اطلاعات جدید دارند. این نظریه پیامدهایی برای حوزه‌های مختلف مانند حافظه، یادگیری، رشد جنسیتی و درک فرهنگی دارد.

آنها را به عنوان یک نقشه راه یا میانبر در نظر بگیرید که به ما کمک می کند تا حجم زیادی از اطلاعاتی را که روزانه دریافت می کنیم ، پردازش کنیم. طرحواره ها به ما کمک می کنند تا تلاش های شناختی مورد نیاز برای طبقه بندی این اطلاعات را در ذهن خود کاهش دهیم. طرحواره ها از سنین پایین ایجاد می شوند اما می توانند در بزرگسالی نیز شکل بگیرند.

اهميت طرحواره درمانی

همانطور که تا کنون حدس زده اید ، طرحواره ها از این نظر بسیار مهم هستند که بر طرز فکر و رفتار ما حتی بدون نظر آگاهانه ما تأثیر می گذارد.بنابراین الگوهای طرحواره مفید نمی تواند منجر به الگوهای منفی یا ناکارآمد افکار ، احساسات و روش های مقابله شود.اینها در صورت عدم رسیدگی می توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند. چند مثال از طرحواره های بی فایده عبارتند از:  هیچ کس من را دوست ندارد، من آشفته هستم و  اتفاق بدی رخ خواهد داد .

شكل گيری طرحواره های ناسازگار 

برآورده نشدن نیازهای عاطفی اصلی در دوران کودکی ، عامل اصلی توسعه طرحواره است. این نیازهای عاطفی اصلی عبارتند از:

  1. احساس امنیت و وابستگی ایمن به دیگران
  2. احساس هویت و خودمختاری
  3. آزادی بیان احساسات خود و درخواست آنچه از دیگران نیاز دارید
  4. توانایی بازی و خودجوش بودن
  5. محدودیت ها و محدودیت های ایمن و متناسب با سن با
  6. مشاهده آنها ، می توانید نگرش ها و رفتارهای آنها را شناسایی یا درونی کنید ، که منجر به شکل گیری طرحواره ها و یا روش های مقابله می شود.

هدف طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره درمانی با هدف برآوردن نیازهای عاطفی اصلی مراجعین به روشهای سالم انجام می شود. طرحواره درمانی به شناسایی طرحواره های ناسالم و روش های مقابله کمک می کند و الگوهای فکری ، احساسات و رفتار سالم تری را جایگزین آنها می کند. می توان از آن برای درمان اختلالات شخصیت و خلق استفاده کرد و مشخص شد که در درمان اختلال شخصیت مرزی مفید است .

مراحل طرحواره درمانی 

شناسایی طرحواره های ناسازگار و روش های مقابله از طریق مصاحبه های درمانی و پرسشنامه ها.
شناسایی این الگوهای منفی در زندگی روزمره مراجعین.
جایگزینی فعال افکار ، رفتارها و روشهای مقابله منفی با روشهای سالم تر.

دوره‌ تربیت طرحواره درمانگر

امکان آموزش در این زمینه ها از طریق کارگاه های آموزشی و فعالیت های توسعه حرفه ای وجود دارد. دوره های آموزشی  تربیت طرحواره درمانگر گروه آموزشی روان کارگاه  این موضوعات را پوشش می دهند. دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره ،مددکاری و پزشکی مجاز به شرکت در این دوره هستند.

مدرس  دوره آنلاین کارگاه طرحواره درمانی (تربیت طرحواره درمانگر )که به مدت 40 ساعت برگزار می گردد  استاد ارجمند جناب آقای دکتر یعقوب شفیعی فرد (  متخصص روانشناسی سلامت و مدرس ممتاز کشوری) می باشد

Tags: مقالات

مقالات مشابه